Gallery

Thursday, December 10, 2009

hiponim

HIPONIM...ya..perkataan itu sering terngiang-ngiang di tepi telinga separa tersumbatku sejak td...aku gagal menjawab soalan bahasa melayu bulat-bulat bagi soalan bab ini...mmg soalannya senang tp dah tak study...habuk jugak kan......berbalik kpd perkataan hiponim...hiponim adalah keadaan di mana satu perkataan yg mempunyai makna yg dianggap merupakan sebahagian drpd makna ungkapan lain...contoh..JERUNG adalah hiponim bagi perkataan IKAN..ye...jerung tu tergolong dlm perkataan ikan..



ah?kenapa gambar kasut?selipar,terompah mak anda,sandal,kasut jenama adidas mahupun jenama aditas (versi china ye..) adalah hiponim bagi KASUT..

macam tu lah jugak MALAYSIA..ada cina,india,melayu,kadazan,melanau,org asli,dan lain2 yg tak dinyatakan...semmua kaum ni adalah hiponim bagi MALAYSIA...haha..bijak tak aku belajar bahasa melayu...bodoh sebenarnya...sebelom exam pemalas!lepas exam plak nak sibok berhiponim..dasar kerajaan kita kini,cuba menerapkan nilai perpaduan...hiponim...KOT?..haha...apa yg cuba aku sampaikan ni?ohh...aku saja je nak update blog...kalo tak usang dan bersawang la blog ni...sekian

2 comments:

Unknown said...

mendalam. sorry wei aku igt2 lupa. kau yg nak ambik STPM kan? ye tak? ke salah?

M.Farid Lee said...

aku amek stpm...betul!ko mmg pintar...aku bru je merdeka ni..haha