Gallery

Sunday, March 4, 2012

tentang Azlan MAM

Antara isi-isi pertanyaan dan jawapan dari saudara Azlan MAM..banyak yang aku nak tanya,tp nanti2 lah bila ada masa jumpa baru senang lg nak tanya..utk nota dan info buat saya sendiri,dan anda semua jugak..
harap abg lan tak kesah saya up soalan2 ni kat blog utk rujukan saya sendiri di masa depan

Q:semasa proses pembikinan,masa shoot,adakah ianya di plan,di sketch then cari subject and shoot or shoot then think about the content?or shoot for stock photos,then akan di guna ikut kesesuaian semasa proses membuat output akhir?

A:semua shot yang bernilai harus ada pre conceptual planning . keculi bagi shot yg perlukan istant moment mcm dlm journalistic style .
itu pun kalau seorang Photojournalist yg bijak , moment yg di capture tetap ada nilai artistik dan documentary .

untuk fine art / conceptual - mmg harus ada sketch . story lining dan choreograph , baru dapat contribute untuk mood . atmosphere dan framing yang catchy dan meaningful.

stock pics penting untuk simpanan hari TUA . //;-)
manlah tahu in future kita nak buat series about sesuatu isu .

Q:dan bagaimana pendapat abg lan tentang composition dan penggunaannya dlm karya2 abg.

A:composition sangat penting terutama dalam genre conceptualism and fine art photo . abg masih tertakluk pada Rule asas dan ada ketikanya abg against the normal rule untuk beri impact . esp untuk frame yang gothic and dark .

abg cuma simple photographer , cuma abg tahu apa yg perlu ada dalam sesuatu pic untuk dpt lebih penghayatan . you can do it as well . //;-)

Q:Berapa saiz paling besar setiap artwork2 melalui proses restoration and mix media tu ek?maaf saya belum berpeluang melihat karya2 hardcopy di pameran2..insyaAllah satu hari nanti [:)] [:)]

A:Biasa nya abg buat small scale , abg mmg miniature format punya budak . saiz 6x6 inch atau 8x8 inch . tak besar pun .

Q:dan satu lagi,apakah aspek yg paling penting yg abg utamakan dlm suatu imej..adakah tonal range,emotion,composition,kekemasan etc

A:yg paling penting sekali adalah content : maknanya semua character yg asas seperti light.compo ,subject . surroundings . focusing mesti kena betul . ini yg ramai tersasar . ramai yg inginkan gambar yg detail . good resolution tapi content kurang . dalam ertikata lain , cerita dalam gambar tersebut .


28 January 2012

1 comments:

Fndy said...

thanks ahleng!